Transformatie van karakterpanden
In oude Eindhovense arbeidersbuurten ligt een aantal winkelpanden op markante plekken. Oude winkelpanden die de oorsprong van de buurt gelijk laten zien. Maar ook panden die niet meer goed voldoen aan het klantgestuurd denken wat woningcorporatie Woonbedrijf nastreeft. Zo zijn er kleine woonruimten, lage plafonds, grote ongebruikte koelruimten en trappen die nergens naar leiden. Om de oude winkelpanden weer tot hun recht te laten komen, wil Woonbedrijf hier een gerichte stedenbouwkundige ingreep (acupunctuur) doen. Belangrijk instrument is hier een goede, toevoegende aansluiting op het wijkprogramma. Deze vorm van acupunctuur stedenbouw versterkt het buurtkarakter zonder grote ruimtelijke veranderingen.
In het voorjaar van 2013 werkte in, samen met Robin Pasman, aan het onderzoek om de mogelijkheden van de woonwerkruimtes te onderzoeken. Is het mogelijk om studentenwoningen te plaatsen naast en boven de nieuwe winkels? Wat betekent het voor de buurt als er een creatieve ondernemer wordt aangetrokken? Eerst hebben we een analyse van de basisplattegronden, de voorwaarden voor eigenaars en huurders en de ontwikkelingsplannen voor de buurten gemaakt. Dit maakte de bestaande problemen en uitdagingen helder. Daarna zijn ontwerpvoorstellen gemaakt die ingaan op zowel de sociale als de fysieke ingrepen.
De visie en campagne en visie zijn overgenomen door Woonbedrijf. De eerste WOW-woningen zijn inmiddels verhuurd.